ارزشیابی و نمره گذاری املای فارسی ششم دبستان
ارزشيابي مستمر (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسی نوشتاری
ارزشيابي پاياني (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسی نوشتاری
الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )
مانند:
-یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن.
- جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.)
- ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته.
- انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله.
- انتخاب شکل صحیح املای واژه ها با توجّه به معنای کلمه.
- تکمیل شکل ناقص واژه هایی که بار املاییدارند
- طرح سئوال با توجّه به روابط واژگانی(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...)
ب) متن املای تقریری 10 نمره
نکات و پیشنهادات:
- متن املا از آسان به مشکل طرح گردد
- متن املا از 3 تا 5 بند و بین 9 تا 12 سطر باشد .
- تعدادلغت های مهم ودشوار10 لغت باشد.
-املا به صورت تلفیقی(ساختن متن جدید)نباشدبلکه ازمتن کتاب استفاده شود.
- متن املای تقریری درپایان یک باردیگر از ابتداتا انتها خوانده شود.
- ازمتن هایی که عبارت های بلندوخسته کننده دارند استفاده نشود.
- در حد امکان انسجام بند ها حفظ شود.
- بهتر است اول املای تقریر گفته شود سپس ورقه ی املای کتبی داده شود
- براي گفتن املاي متن از قسمت هاي ستایش ، نیایش ،بخوان و حفظ کن ، حكايت و بخوان و بیندیش كه در پايان فصل هاي كتاب قرار دارد استفاده نخواهد شد
-توجّه داشته باشید تشديد در شيوه نامه ی جديد املايی، جايگاه و ارزش املايی ندارد.
