معلمان ایران در حیرت و درماندگی

معلمی؛ سازه ی فرهنگی نوسازی اجتماعی
نوشته دکتر محمدرضا سرکارآرانی -استاد دانشگاه تیکیو ژاپن
بعد از این متن آمده است :
تعجب نکنید ! این بخشی از بیانیه ی پایانی گردهمایی های صنفی معلمان ایران نیست ! بلکه فرازهایی از برنامه ی راهبردهای ملی آمریکا برای قرن بیست و یکم است ! بخوانید :
« ما نیازمند توجه دولت و ملت به ارائه طرح ملی بهسازی آموزش هستیم ؛ تهیه ی برنامه ای برای مواجه با کمبود نکران کننده ی معلمان با کیفیت ، پشتیبانی زیربنایی ازتربیت معلم،تدوین گواهینامه ی معلمی،توزیع کیفی معلمان در همه جا و همه ی دوره های آموزشی ،بهسازی آموزش دانشگاهی و ترویج خلاقیت و نوآوری .زیرا معلمی نیازمند دانش، هنر و مهارت هایی است که کانون هویت ملی را می سازد .معلمی و معلم از منظر منافع ملی ( اعم از منافع حفظ بقا حیاتی و مهم ) جزو منافع سطح اول ( منافع حفظ بقا ) است؛ منافعی که دسته ها و سطح های بعدی منافع در خدمت آن قرار دارند و به نفع آن تعدیل می شوند »
تعجب نکنید ! این بخشی از بیانیه ی پایانی گردهمایی های صنفی معلمان ایران نیست ! بلکه فرازهایی از برنامه ی راهبردهای ملی آمریکا برای قرن بیست و یکم است !
گزارش جامعه ی ژاپن در قرن بیست و یکم ، نیز بر برنامه ی عملی دولت برای ترویج « علاقه به کشور» و « تقویت هویت ملی » از طریق بهسازی برنامه های آموزشی و درسی توانمندسازی معلم تاکید می کند .گزارش های یونسکو و سایر دفاتر بین المللی تعلیم و تربیت از برنامه های تحول برنامه های درسی و توانمندسازی معلم نیز آموزنده است .....
تمام مطلب را در مجله ی « شوق تغییر » شماره 16 - دو ماهنامه بین المللی اطلاع رسانی،پژوهشی ف آموزشی ، تحلیلی در زمینه ی علوم انسانی - فروردین و اردیبهشت 1394 - بخوانید .
