فصل5+ریاضی+ششم
۱- ابتدا به صورت ملموس نسبت نیمکت ها به دانش آموز یا بر عکس را بپرسیم ( نسبت دانش آموز به نیمکت 3 به 1 است). دانش آموزان بصورت 3 نفری بنشینند.از صفحه ی عنوانی بعنوان ایجاد انگیزه استفاده کنیم.
2- دو دانش آموز 3 مداد داشته باشد 4 دانش آموز 6 تا الی آخر ( بصورت دست ورزی)
3- از دانش آموزان بخواهیم نسبت هایی که دیده اند را بیان کنند. از مثال های گوناگون پیرامون خودشان مثال هایی زده شود. ( از تصاویر کتاب پنجم هم می توان استفاده کرد)
می توان از مثال دانش آموز- مداد- کتاب استفاده کرد.
|
|
۱ |
|
|
۲ |
|
|
۳ |
1 دانش آموز 2 کتاب و 3 مداد ( نسبت های سه تایی)
2 دانش آموز 4 کتاب و 6 مداد
فعالیت پیشنهادی صفحه ی 82
مثال کتاب برای دانش آموزان ملموس نیست
برای این کار باید نسبت های ملموس مثال زده شود.
با استفاده از خودکار و مدادهای رنگی مثال می زنیم سه دانش آموز که نشسته اند را انتخاب می کنیم به حمید 1 مداد به مجید 2 مداد نسبت های حمید به محید چند به چند است؟ یک بار هم مجید را 3 خودکار می دهیم و سعید را 4 خودکار می دهیم حالا می پرسیم
نسبت نوشت افزار مجید به سعید چند به چند است؟
این نسبت ها را به طور متوالی افزایش می دهیم یعنی حمید را 2 مداد و مجید را 4 مداد به همین ترتیب تا آخر
می پرسیم حالا که حمید 2 مداد دارد مجید چند مداد دارد؟
باز می پرسیم اگر مجید 6 خودکار داشته باشد سعید چند خودکار دارد؟
حالا که مجید 6 خودکار دارد سعید باید چند خودکار داشته باشد؟ 8 خودکار
مدادهای حمید را به 3 تبدیل می کنیم و می پرسیم حالا مجید باید چند مداد داشته باشد؟6تا مداد را جلویش میگذاریم حالا می بینیم نسبت های مداد و خودکار یکی شده است.
حالا مجید در مقابل 6 مداد 6 خودکار دارد و این نسبت بین هر سه نفر برقرار است.می شود 3 و 6 و 8 و جدول زیر را می کشیم
|
|
9 |
6 |
3 |
|
12 |
8 |
4 |
مجید = 6 حمید = 8 سعید = 3
با مقایسه جدول بیان می کند که هر عدد در چه عددی ضرب شده است
بعد به مثال های کتاب مراجعه می کنیم
در این فعالیت دانش آموز متوجه می شود که صورت و مخرج یک کسر در مخرج یا در صورت کسر دیگری و برعکس ضرب می شود تا به مخرج مشترک یا صورت مشترک برسد و نسبت ها یکی شود.
پس از اینکه دانش آموز به تکنیک رسید کار در کلاس را انجام می دهد. یعنی نسبت ها را در صورت یا در مخرج یکی می کند. = =
کار در کلاس صفحه ی 83 باید مقایسه کنند نسبت های مساوی تشکیل دهد باید کیلو گرم را به گرم تبدیل کند.
3 = 300 گرم 2 = 2000 گرم = 2 کیلوگرم
5 = 500 گرم 3 = 3000 گرم = 3 کیلوگرم
موضوع : درصد ریاضیات مالی ، اهداف : آشنایی با درصد – محاسبه سود و زیان – شناخت درصدهای بیشتر از 100
ایجاد ارتباط بین کسر، درصد، اعداد اعشاری
مقایسه درصدها
معرفی مالیات ها بر ارزش افزوده
درصد را با ذکر مثال هایی به دانش آموزان آموزش می دهیم . با استفاده از اطلاعات سال قبل و کتاب حاضر بیاموزد که برای تبدیل نسبت به درصد باید مخرج کسر را به مضرب ده تبدیل نماید و سپس به صد تبدیل نماید در مفهوم درصد از مثال های ساده و کوچک استفاده میکنیم مثلا با مضرب های 10، = 50 %
منبع: پایگاه اینترنتی ششم
